Kursus i Mindful Self-Compassion i Hornbæk for læger

Home / Kursus i Mindful Self-Compassion i Hornbæk for læger

Om kurset

Fem dage med fokus på nærvær, egenomsorg, forebyggelse af stress og empatiudmattelse samt træning i konkrete modeller og teknikker til videreformidling til patienter.

Mindful Self-Compassion (MSC) er et forskningsbaseret program udviklet af de anerkendte forskere i psykologi Kristin Neff og Chris Germer. Gennem MSC-træning opbygges emotionelle ressourcer og forskning viser, at træning i MSC øger robusthed og handlekraft i mødet med problemstillinger.

Formål og indhold: Et kursus i Mindful Self-Compassion (MSC) styrker vores relationskompetencer og skaber motivation til at passe på os selv og hinanden samt nedbringer risiko for empatiudmattelse, angst, depression og stress. Sygefravær grundet stress og udbrændthed er stigende, og særligt professionelle i sundhedssektoren har stor risiko for at blive stressede og udbrændte på grund af den relationelle belastning i deres arbejde.

Du vil få træning i konkrete teknikker og redskaber, som kan bruges til at skabe øget fokus og overskud i dit arbejdsliv og give bedre coping-strategier.

Undervisningsform: Undervisningen foregår ved en kombination af teoretiske oplæg, dialog i gruppen, øvelser og guidede meditationer. Der er ikke tale om individuel rådgivning eller supervision, og deltagerne skal være indstillet på i et vist omfang at udveksle oplevelser og erfaringer med de andre deltagere.

Det praktiske

HVORNÅR

Under planlægning

STED

Information kommer snart

PRIS

14.900 kr. for fem dages MSC-kursus samt overnatning med fuld forplejning.

Ændringer til priserne kan forekomme.

Om undervisningen

Undervisningsform: Undervisningen foregår ved en kombination af teoretiske oplæg, dialog i gruppen, øvelser og guidede meditationer. Der er ikke tale om individuel rådgivning eller supervision, og deltagerne skal være indstillet på i et vist omfang at udveksle oplevelser og erfaringer med de andre deltagere.

Undervisningen vil ligge om formiddagen og sidst på eftermiddagen. Efter frokost vil der være tid til egen disposition. Nogle dage vil der også være mulighed for en aftenmeditation inden sengetid. For at fremme muligheden for ro og fordybelse vil der i løbet af opholdet være indlagt perioder med stilhed.

Underviserne: Roskildepsykologerne Jeanette Beierholm og Nina Werner.

 

Mindful Self-Compassion

Du vil lære teknikker til at

  • møde dig selv med nærvær, forståelse og empati
  • acceptere og anerkende dig selv som den du er
  • håndtere svære følelser og pres på en ny måde
  • sige til og fra over for dig selv og andre

Du vil opnå

  • større selvforståelse og selvindsigt
  • mere ro og rummelighed overfor dig selv og andre
  • større overskud til at håndtere stressede situationer
  • større respekt og omsorg for dig selv og andre
  • mindre selvkritik og kritik over for andre
  • mindre stress og mere overblik
  • større fokus og glæde ved de små ting

Hvad er Mindful Self-Compassion (MSC)?

Og hvad betyder 'mindfulness' og 'self-compassion'?

Mindfulness

Mindfulness er en samlet betegnelse for en række meditationsformer, der har til formål at opbygge nærvær, øge koncentrationsevnen og give ro i sindet, hvilket medfører, at vi handler mere velovervejet.

Konkret giver mindfulness dig mulighed for at blive bevidst om, hvad du tænker, føler og oplever på et givent tidspunkt, samt at acceptere disse oplevelser, uden at lade sig opsluge af dem.

Mindfulness er evnen til at være til stede og opmærksom i nuet. Noget, som flere og flere personer oplever et behov for i en travl hverdag, hvor evnen til stresshåndtering kan være en nødvendighed..

Self-compassion

Self-compassion kan oversættes til egenomsorg og handler om at være venlig, nærværende og accepterende over for sig selv.

Når vi har det godt, og der er vind i ryggen, er vi som regel gode til at behandle os selv ordentligt.

Men i svære situationer, oplever mange, at de taler hårdt til sig selv og er selvkritiske, i stedet for at møde sig selv med den omsorg og støtte, de egentlig har brug for – den omsorg, de uden tøven ville vise en god ven. Når vi er hårde ved os selv, lægger det et ekstra negativt lag oven i, og det øger følelsen af utilstrækkelighed.

Mindful self-compassion

Mindful Self-Compassion er en metode der er udviklet af de anerkendte forskere i psykologi, Kristin Neff og Chris Germer.

I metoden kombineres træning i mindfulness med træning i self-compassion.

Mindfulness: Hvad oplever jeg lige nu?
Self-compassion: Hvad har jeg brug for lige nu?

Forskning viser, at træning i self-compassion sammen med træning i mindfulness er et stærkt redskab til at reducere stress, øge livsglæden og blive mere robust, når der kommer modvind i livet.

Dét siger andre deltagere

”Jeg er blevet mere rummelig over for mig selv og andre.”
”Jeg taler pænere til mig selv, i stedet for at banke mig selv oven i hovedet.”
”Jeg har fået redskaber til at håndtere akutte, stressende situationer.”
”Det var en øjenåbner i forhold til, hvordan jeg taler til mig selv. Det har totalt ændret forholdet til mig selv. Jeg har fået mere ro.”
”Det er stort at opleve at kunne møde problemer på en helt anden måde, alene ved at have et andet udgangspunkt i mig selv.”

Citaterne er anonyme af hensyn til deltagernes privatliv.