Kursus i Mindfulness

Home / Kursus i Mindfulness

Om mindfulness kurset

Mindfulness er evnen til at være til stede og opmærksom i nuet. Noget, som flere og flere mennesker oplever et behov for i en travl hverdag, hvor evnen til stresshåndtering kan være en nødvendighed. Begrebet ’mindfulness’ er en samlet betegnelse for en række teknikker, der har til formål at opbygge nærvær, øger koncentrationsevnen og give ro i sindet, hvilket medfører at vi handler mere velovervejet. Konkret giver mindfulness mulighed for at blive bevidst om hvilke tanker og følelser man har på et givent tidspunkt, acceptere at de er der uden at lade sig opsluge af dem, og lære at være nærværende lige der hvor man faktisk befinder sig.

Mindfulness er en træningsform der trækker på meditationsformer, der er brugt gennem flere tusinde år, samt vestlig videnskabelig praksis. Mindfulness er således evidensbaseret, dvs. at metoden er bevist som værende effektiv til at håndtere bl.a., stressangst, depressioner, smertetilstande, misbrug mm. Metoden er derudover også et godt redskab til at øge livskvaliteten generelt.

Mindfulness kan trænes på mange måder og kan derfor praktiseres i mange situationer. Det gør at mange mennesker oplever at de kan bruge mindfulness på deres arbejde såvel som i deres fritid, i varierende grader, alt efter tid, ønsker og behov.

I forbindelse med deltagelse i mindfulnesskurser eller terapi, er det muligt at download lydfiler med mindfulnessøvelser.

Det praktiske

VARIGHED

8 ugentlige møder á 2 timer samt et opfølgningsmøde

PRIS

--

STED

  • For private: Centralt i Roskilde
  • For offentlige institutioner og firmaer: Efter aftale

Hvem er kurset i Mindfulness for?

Kurset i Mindfulness er for dig, der ønsker at styrke eller finde evnen til at være til stede og opmærksom i nuet. Kurset passer også til arbejdsgivere, afdelinger eller institutioner m.fl., der ønsker at forebygge stress eller forbedre trivslen i organisationen, hos medarbejderne eller i udvalgte grupper.

Om undervisningen

Undervisningen er en kombination af oplæg, dialog i gruppen, gruppeøvelser og guidede meditationer.

Du får oplæg til hjemmetræning med forslag til meditationer og små øvelser, som trænes mellem kursusgangene, og du får adgang til lydfiler med meditationsøvelser.

Program

Session 1: Autopilot Session 2: At håndtere forhindringer Session 3: Opmærksomhed på åndedrættet Session 4: At forblive nærværende
Session 5: At tillade Session 6: Tanker er ikke fakta Session 7: Hvordan tager jeg bedst vare på mig selv Session 8: At bruge det du har lært i fremtiden